Išplėstinė paieška
 
 
 
Pradžia>Matematika>Stebėjimo teiginių galimas klaidingumas
   
   
   
naudingas 0 / nenaudingas 0

Stebėjimo teiginių galimas klaidingumas

  
 
 
123456789
Aprašymas

Įvadas. Žinių trūkumas. Klaidingos pirminės prielaidos. Stebėtojo neobjektyvumas. Išvados.

Ištrauka

Pasak Antano Poviliūno, žmogus nuolatos stebi ir tiria savo aplinką, remdamasis pojūčiais: klausa, rega, uosle, lytėjimu. Tokių stebėjimų metu jis surenka duomenis, kurie vėliau padeda priimti atitinkamas išvadas apie tiriamus reiškinius ar procesus. Mokslas taip pat daugiausia paremtas stebėjimu [3, 23] — atliekami įvairūs eksperimentai, vykdomi tyrimai ir iš gautos informacijos formuluojami nauji teiginiai. Tačiau mokslo istorijoje žinomas ne vienas įvykis, kuomet visuotinai priimti teiginiai, tobulėjant technologijoms ir gaunant naujų žinių, buvo paneigti. Tokie pavyzdžiai įrodo, jog ne visuomet stebėjimo metu gautais rezultatais galima pasikliauti. Kadangi mokslas, paremtas klaidingomis žiniomis, negali atlikti savo pagrindinių funkcijų — padėti pažinti reiškinius, paaiškinti procesus, numatyti galimus pokyčius [2, 11], tampa labai svarbu išsiaiškinti, kas lemia stebėjimo teiginių klaidingumą ir kaip šių klaidų pasikartojimo būtų galima išvengti ateityje.
Šiems klausimams nagrinėti itin daug dėmesio skyrė Alan F. Chalmers. Jis išskiria ne viena priežastį, galinčią įtakoti stebėjimo rezultatus: stebėtojo neobjektyvumą, klaidingas pirmines prielaidas, žinių ar patirties stoką, atsitiktinumą, duomenų netinkamumą ir t. t. Šiame referate aptarsime plačiau svarbesnes iš šių priežasčių ir pabandysime atsakyti į klausimą, kaip išvengti tokių klaidų stebėjimų metu.

Pasaulis daugiausia yra stebimas akimis, tad ir išvados dažniausios padaromos iš to, ką matome [3, 26]. Tačiau tai, jog stebimi tie patys dalykai, ne visuomet garantuoja, jog ir galutinės išvados sutaps. Dviejų stebėtojų, žiūrinčių į tą patį objektą esant toms pačioms aplinkybėms, tinklainėse susidarys tas pats vaizdas, tačiau dėl skirtingos jų vizualinės patirties abu stebėtojai matys ne tą patį [3, 27]. Stebėjimų rezultatai daug priklausys nuo jau turimų stebėtojo žinių, to, ką jis tikisi sužinoti stebėjimų metu, jo įgūdžių.
Kaip galutinis rezultatas priklauso nuo stebėtojo patirties ir lūkesčių, Alan F. Chalmers paaiškina keletu paprastų pavyzdžių. Žiūrėdami į paveikslėlį su optine apgaule, kuriame galima įžvelgti laiptus iš viršaus ir iš apačios, iš pradžių matome tik vieną vaizdą, tačiau nesunkiai galime išvysti ir antrąjį. Žiūrint į paveikslėlį ilgiau, pastebime, kad vaizdai ima nevalingai keistis: matomas, tai vienas, tai kitas vaizdas. Įdomu yra tai, jog eksperimentai su kai kuriomis Afrikos gentimis, kurioms neįprasta vaizduoti trimačius objektus dvimatėje erdvėje, leidžia manyti, jog šie, žiūrėdami į tuos pačius paveikslėlius, laiptų iš viso nematytų [3, 28]. Taigi, nors paveikslėlis stebėjimo metu ir išlieka nepasikeitęs, skirtingi stebėtojai fiksuoja skirtingus rezultatus. Tampa akivaizdu, jog individų juslinę patirtį nulemia ne tik vaizdai susidarę jų tinklainėse [3, 28]. Gaunamoms išvadoms didelės įtakos turi ankstesnė stebėtojo patirtis. Kitas pavyzdys tai patvirtina. Žiūrint į galvosūkį, kur nupieštoje medžio lapijoje galima įžvelgti žmogaus veidą, iš pradžių matomas tik medis. Tačiau, išvydus antrąjį paveikslėlį, viskas tarsi pasikeičia: tai kas buvo matoma kaip medžio dalys, dabar atrodo kaip žmogaus veidas, nors pats piešinys išlieka toks, koks buvo anksčiau. Stebėtojas, kartą jau išsprendęs galvosūkį, vėliau lengvai jame įžvelgia abu paveikslėlius [3, 28]. Taigi, nors abiejuose pateiktuose pavyzdžiuose stebimas objektas išlieka nepakitęs, tačiau stebėtojų gaunami rezultatai yra skirtingi. Iš to galima spręsti, jog stebėjimo rezultatus nulemia ankstesnė stebėtojo patirtis ir jo lūkesčiai. ...

Rašto darbo duomenys
Tinklalapyje paskelbta2008-08-18
DalykasMatematikos referatas
KategorijaMatematika
TipasReferatai
Apimtis6 puslapiai 
Literatūros šaltiniai4 (šaltiniai yra cituojami)
Dydis19.02 KB
Autoriusvita
Viso autoriaus darbų160 darbų
Metai2007 m
Klasė/kursas2
Mokytojas/Dėstytojasdoc. Aušra Maldeikienė
Švietimo institucijaVilniaus Universitetas
FakultetasMatematikos ir informatikos fakultetas
Failo pavadinimasMicrosoft Word Stebejimo teiginiu galimas klaidingumas [speros.lt].doc
 

Komentarai

Komentuoti

 

 
[El. paštas nebus skelbiamas]

 
 
  • Referatai
  • 6 puslapiai 
  • Vilniaus Universitetas / 2 Klasė/kursas
  • doc. Aušra Maldeikienė
  • 2007 m
Ar šis darbas buvo naudingas?
Taip
Ne
0
0
Pasidalink su draugais
Pranešk apie klaidą